Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@12:29:11 GMT

صحبت های حضرت امام (ره) من را به سمت سینما کشاند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۱۵۹۴۴

صحبت های حضرت امام (ره) من را به سمت سینما کشاند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفصیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران را منتشر می کند. امروز ۲۴ شهریورماه گفتگو با محسن علی اکبری، تهیه کننده سینمای ایران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن علی اکبری با بیان اینکه دوم بهمن ماه سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شده است، گفت: ما خانواده بسیار سنتی بودیم و هیچ علاقه‌ای به سینما نداشتم، در هفت سالگی قرآن را به دقت می‌خواندم و در همان سال‌های کودکی به مسجد جواد الائمه می‌رفتم و فعالیت‌های فرهنگی انجام می دادم.

وی با بیان اینکه زنده یاد فرج الله سلحشور و پسر عمویش هادی علی اکبری در مسجد فعالیت‌های فرهنگی از جمله تئاتر انجام می دادند، یادآور شد: در سال ۵۰ که من ۱۲ ساله بودم آنها در مسجد تئاتر «حُر» را اجرا کردند. زمانی که انقلاب شد دیپلم گرفته بودم و یک مغازه کتابفروشی داشتم و با یک آپارات ۱۶ میلی‌متری در مسجد برای بچه‌ها فیلم نمایش می‌دادیم.

علی اکبری ادامه داد: یادم می‌آید یک روز هیات امنای مسجد آمدند و دیگر اجازه نمایش فیلم‌ها را به ما ندادند. در آن زمان اولین چیزی که به ذهنم رسید تاسیس یک کتابخانه بود. روبروی مسجد یک زمین خالی بود که با دوستان دیگر کتابخانه و یک سالن نمایش ساختیم.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود در ابتدای انقلاب نیز گفت: در سال ۵۷ مسئول کمیته گوهر دشت و مقطعی نیز در کمیته مهرشهر کرج بودم. با توجه به اینکه دوره‌های تکاوری دیده بودیم آن را در کمیته و حزب جمهوری اسلامی به دیگران هم آموزش می‌دادیم. زمانی که اتفاقات کردستان پیش آمد که امام (ره) فتوا داده بودند که تا ۲۴ ساعت ارتش به آنجا برسد، من در جنگ کردستان پیش شهید چمران بودم. از ۱۵ مهر ۵۹ به عنوان ستاد جنگ‌های نامنظم در پشت انبارهای عمومی خرمشهر در خدمت شهید چمران بودیم.

علی اکبری با بیان اینکه در سال ۱۳۶۰ وارد سازمان تبلیغات اسلامی شده است، افزود: با فاصله چند ماه به من مسئولیت واحد ویدئوی بخش سمعی بصری سازمان تبلیغات اسلامی را در خیابان سمیه دادند. در اردیبهشت ماه ۶۱ وارد حوزه هنری شدم و اولین فیلمی که در مقام مدیرتولیدی کار کردم فیلم «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود. او در گروهی که می‌خواستیم فیلمسازی را شروع کنیم تنها فردی بود که بیشتر از ما می‌دانست. او کارمند مخابرات ارتش بود و برای آموزش مخابرات نیروی دریایی به انگلیس رفته بود و همان‌جا در هنرستان سینمایی آموزش دیده بود.

وی در ادامه بیان کرد: یادم می آید برای انتخاب عوامل فیلم با محمدرضا هنرمند صحبت کردیم برای فیلمبرداری ابتدا از جمشید الوندی دعوت کردیم که نپذیرفت و بعد همایون پایور را آوردیم. در مورد کار منشی صحنه از او سوال کردم و در پاسخ گفت منشی صحنه فردی است که باید روی صحنه احاطه داشته باشد و همه موارد یادش بماند. در بین همکارانی که حضور داشتند علی شاه حاتمی را برای فیلم‌های «بلمی به سوی ساحل» و «گورکن» انتخاب کردیم.

تا ۳ سال آینده به سینما نگاه مثبتی ندارم

علی اکبری همچنین گفت: در آن زمان سینما را نمی‌شناختیم و شاید صحبت امام (ره) در بهشت زهرا (س) درباره سینما برای ما خیلی مهم بود که ایشان گفته بودند «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالف هستیم». یکی دیگر از فعالیت‌های من، اجرای تئاتر «ایوب پیامبر» در مولوی بود که آن تئاتر را یک اجرا نزد رهبری بردیم که ایشان نظرشان این بود تئاتر را ضبط تلویزیونی کنیم و در تلویزیون هم پخش عمومی شود. همین پیشنهاد ایشان موجب شد تا ما با تلویزیون قرارداد ببندیم. دراستودیو مهرگان دکور زدیم و تله تئاتر «ایوب پیامبر» را در آنجا ساختیم و درواقع ورود من به تلویزیون به این شکل بود.

وی در پاسخ به پرسش فریدون جیرانی مبنی بر اینکه کدامیک از فیلم‌هایی که ساخته را بیشتر دوست دارد؟ پاسخ داد: فیلم‌های «پاداش سکوت» و «پرواز در شب» را خیلی دوست دارم.

علی اکبری درباره شرایط فعلی سینما نیز گفت: سینما به خاطر کرونا از بین رفت و اگر بخواهد به شرایط قبل برگردد زمان زیادی می‌برد. امروز با وجود شبکه نمایش، آوردن مخاطب به سمت سالن‌های سینما کار سختی است اما اگر فیلم استاندارد سینما ساخته شود و فیلمی باشد که مخاطب احساس کنند باید آن را روی پرده عریض سینما ببینند می‌توانیم دوباره خانواده‌ها را به سمت سینماها بکشانیم.

وی ادامه داد: فیلم «استرداد» یک مدیوم سینمایی بود و همان استانداردی که از پرده عریض سینما توقع می‌رود در فیلم وجود داشت. متاسفانه اکثر فیلم‌های ما امروز لوباجت شده است و به خاطر دستمزد بالای بازیگرها، نابازیگرها در اکثر فیلم ها حضور دارند و اکثر متن ها ضعیف است زیرا برای این بخش کمتر هزینه می‌کنند. حداقل تا سه سال آینده نگاه مثبتی به سینما ندارم مگر اینکه ۱۰ فیلم استاندارد سینما ساخته شود.

محسن علی اکبری تهیه کنندگی فیلم‌هایی چون «گورکن»، «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «آخرین پرواز»، «به خاطر هانیه»، «مریم مقدس»، «شهرآشوب»، «پاداش سکوت»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «تلفن همراه رئیس جمهور»، «استرداد» را در کارنامه هنری خود دارد و برای فیلم «استرداد» در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلم و در سال ۱۳۸۶ برای فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» نیز برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم شده است.

یادآور می‌شود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که راوی سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

کد خبر 5305420 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن علی اکبری موزه سینما تهیه کننده سینما حضور هنر ایران در جهان فیلم کوتاه موسیقی ایرانی روز ملی سینما تئاتر ایران ویروس کرونا سازمان صداوسیما برنامه تلویزیونی فیلم زالاوا جشنواره فیلم ونیز فیلم سینمایی عبدالعلی علی عسکری برنامه رادیویی سریال ایرانی سینمای ایران علی اکبری برای فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۱۵۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوش آن گروه که هستند با امام بقیع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم  و فناوری آنا، عبدالرضا مدرس‌زاده شاعر و دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان به مناسبت فرارسیدن ۲۵ شوال سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام قطعه شعری سروده است که از نظر مخاطبان می‌گذرد:

خوش آن گروه که هستند با امام بقیع
صفا به باورشان می‌دهد سلام بقیع

خوشا دلی که بگیرد فروغ بیداری
ز روح‌بخشی ِ فیض ِعلی‌الدوام بقیع

به پاست بهر ملائک میان غربت غم
به لطف طلعت مهتاب، بار عام بقیع

ولّی ِ راستی و معرفت امام ششم
شده است روشنی شام صبح‌فام بقیع

چنان ائمه دیگر به لطف حضرت دوست
فزود قدر بلندش بر احترام بقیع

امام فقه و حدیث است و بانی توحید
از او گرفته فروغ و شکوه، نام بقیع

همیشه تازه سخن دارد این مکان شریف
که هست متن احادیث او پیام بقیع

رها ز بند پریشانی زمان باشد
کبوتر دل هر کس رسد به بام بقیع

خوشا خیال پر از شوق عاشقی که شود
چنان نسیم، موفق به استلام بقیع

قنوت سبز دعا‌ها امیدشان این است:
مگر به گنبد زرین رسد ختام بقیع

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهدای زندگی دوباره به ۴ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)
  • شمه ای از کرامات امام صادق(ع)
  • جان باختن یک کارگر معدن در استان کرمان
  • چهارمحال و بختیاری در سوگ شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع)در ایلام
  • عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در دهلران
  • خوش آن گروه که هستند با امام بقیع
  • واژگونی پژو یک‌نفر را به کام مرگ کشاند
  • پیش بینی وزش باد در چهارمحال و بختیاری